Pressmeddelande —
Lex Maria: Bristande handläggning av sår
Bristande handläggning av sår gjorde att vårdtiden förlängdes för en patient som vårdades på sjukhus.
En äldre, multisjuk patient vårdades på sjukhus vid två tillfällen. Vid det första tillfället uppmärksammades ett svårläkt sår och vid det andra vårdtillfället även ett begynnande trycksår. Vid vårdtillfällena fanns det brister i dokumentation, kommunikation, behandling och uppföljning av såren, vilket gjorde att patienten drabbades av ytterligare smärtor och förlängd vårdtid.
Region Västerbotten har utrett fallet och tagit fram åtgärder för att minska risken för upprepning. Därefter har ärendet anmälts till Inspektionen för vård och omsorg för granskning enligt lex Maria.
Lex Maria är en lag som innebär vissa skyldigheter för regionen som vårdgivare. Om en patient i hälso- och sjukvården drabbas av eller riskerar allvarlig skada eller sjukdom ska detta anmälas till Inspektionen för vård och omsorg. Syftet med lagen är att garantera säker vård och god kvalitet. Ett sätt att stärka vården är att lära av de misstag som görs.
Händelser som leder till anmälan har också ett allmänintresse. Därför skickar Region Västerbotten också ut ett pressmeddelande i samband med anmälan.
Mer information
Bengt Andersson
Chefläkare
Region Västerbotten
073-064 43 28
Presskontakt
Petra Olgarsson
Kommunikationsstaben
Region Västerbotten
073-091 48 87
petra.olgarsson@regionvasterbotten.se
Ämnen
Kategorier
Regioner
Mediebank
Förutom pressbilder som är kopplade till ett visst pressmeddelande hittar du andra bilder, illustrationer och profilmaterial i vår bildbank. Den innehåller hundratals bilder från våra verksamheter samt bilder på tjänstemän, politiker och byggnader. Till mediebanken