Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande

Lex Maria: Lim i ögat efter sårskada

En patient sökte vård efter en ansiktsskada och när skadan skulle förslutas fick patienten lim i och kring ögat. Patienten remitterades till specialistklinik för uppföljning.

En patient sökte vård efter en skada i ansiktet. När såret skulle stängas kom lim i och kring det ena ögat. En remiss skickades till specialistklinik som följde patienten med regelbundna besök. Efter en vecka kunde man se att ögat var opåverkat och patienten hade inga kvarstående bestående men.

Region Västerbotten har utrett fallet och tagit fram åtgärder för att minska risken för upprepning. Därefter har ärendet anmälts till Inspektionen för vård och omsorg för granskning enligt lex Maria.

Lex Maria är en lag som innebär vissa skyldigheter för regionen som vårdgivare. Om en patient i hälso- och sjukvården drabbas av eller riskerar allvarlig skada eller sjukdom ska detta anmälas till Inspektionen för vård och omsorg. Syftet med lagen är att garantera säker vård och god kvalitet. Ett sätt att stärka vården är att lära av de misstag som görs.

Händelser som leder till anmälan har också ett allmänintresse. Därför skickar Region Västerbotten också ut ett pressmeddelande i samband med anmälan.

Mer information
Sonja Sundqvist
Chefläkare
Region Västerbotten
070-295 23 88

Presskontakt
Gabriella Bandling
Kommunikationsstaben
Region Västerbotten
073-049 46 53


Ämnen

Regioner


Mediebank

Förutom pressbilder som är kopplade till ett visst pressmeddelande hittar du andra bilder, illustrationer och profilmaterial i vår bildbank. Den innehåller hundratals bilder från våra verksamheter samt bilder på tjänstemän, politiker och byggnader. Till mediebanken

Kontakter