Pressmeddelande —
Lex Maria: Patient transporterades utan uppsikt
En patient hade kunnat skadas när hen transporterades utan följeslagare eller uppsikt. Händelsen anmäls därför enligt lex Maria.
Vid en sjukresa transporterades en patient liggande, men utan följeslagare eller uppsikt. När de kom fram upptäckte personalen att patienten under resan hade hamnat i ett läge där hen hade kunnat drabbas av en allvarlig vårdskada.
Efter händelsen har det skapats en särskild rutin för transport av patienter som behöver hjälp och uppsyn under resan.
Region Västerbotten har utrett fallet och tagit fram åtgärder för att minska risken för upprepning. Därefter har ärendet anmälts till Inspektionen för vård och omsorg för granskning enligt lex Maria.
Lex Maria är en lag som innebär vissa skyldigheter för regionen som vårdgivare. Om en patient i hälso- och sjukvården drabbas av eller riskerar allvarlig skada eller sjukdom ska detta anmälas till Inspektionen för vård och omsorg. Syftet med lagen är att garantera säker vård och god kvalitet. Ett sätt att stärka vården är att lära av de misstag som görs.
Händelser som leder till anmälan har också ett allmänintresse. Därför skickar Region Västerbotten också ut ett pressmeddelande i samband med anmälan.
Mer information
Bengt Andersson
Chefläkare
Region Västerbotten
073-064 43 28
Presskontakt
Petra Olgarsson
Kommunikationsstaben
Region Västerbotten
073-091 48 87
petra.olgarsson@regionvasterbotten.se
Ämnen
Kategorier
Regioner
Mediebank
Förutom pressbilder som är kopplade till ett visst pressmeddelande hittar du andra bilder, illustrationer och profilmaterial i vår bildbank. Den innehåller hundratals bilder från våra verksamheter samt bilder på tjänstemän, politiker och byggnader. Till mediebanken